måndag 1 januari 2018

Året 2017

Gott nytt år på er alla läsare! Jag är nyss hemkommen från Umeå dit jag och Robin var på en miniweekend. Vi kom hem inatt så tolvslagen (både finska och svenska) firades ombord på Wasaline. Träffade både min nuvarande klasskamrat och en som gick på samma klass som mig när jag gick i tekniska. Riktigt rolig kväll/natt ända tills vi kom i land och jag insåg att jag gjort det stora misstaget att tro att det går att få tag i en taxi på nyårsnatten... Nå, hörde att någon annan hade bokat en taxi men att den ändå inte dök upp! Stod en timme och väntade samtidigt som vi försökte ringa taxi-centralen, men inget svar så vi började gå. Med en tung resväska på snöiga vägar. Inte direkt roligt, men efter en liten stund möte vi en taxi som visserligen var upptagen men han stannade och sa att han hämtar oss om fem minuter. Halleluja-moment! Kom hem nån gång efter tre inatt, stelfrusna, så det blev en stund i bastun innan vi la oss. Sov halva dagen idag, hehe. 

Men nu var det faktiskt inte Umeå jag hade tänkt berätta om utan förra året! 

I januari började jag min praktik på ett daghem. Jag anmälde också Theodor till skolan och så ordnade vi en babyshower åt min fina svägerska. 

I februari fyllde Wilma år och vi ordnade både barnkalas och släktkalas. Vi skidade och skrinnade en hel del också, och så skaffade jag min första tatuering. Jag tog också en extra kurs under en helg, bara för att. 


I mars hade vi fint vinterväder ett tag och vardagen rullade på för oss med praktik, dagis, förskola och jobb. Höjdpunkten under denna månad var nog att min bror blev pappa åt en pytteliten tös, och jag blev då faster för första gången. 


I april firade vi påsk och jag började den mest intensiva studieperioden efter att praktiken tog slut. Min farfar låg på sjukhus en hel del under våren efter en olycka under en storm i mars, och han fick påskhäxbesök av våra barn.

I maj hade jag också fullt upp med skolan och den månaden gick så snabbt att jag knappt kommer ihåg något från den. Vi firade vappen i Stockholm och på båten tillbaka till Åbo med våra goda vänner efter att ha hälsat på en annan vän som flyttade till Stockholm under våren. Första maj körde vi hem från Åbo med studentmössan på. 

I juni fyllde Theodor sju år och hela familjen fick sommarlov eftersom Robin jobbade som lärare under förra läsåret. Min syster blev klädsömmare, vi åkte på semesterresa till Helsingfors, min mamma fyllde 50, jag och Robin blev faddrar åt min brorsdotter, vi firade midsommar med goda vänner och så fick vi vår kattunge, Ludwig.






I juli ordnade vi möhippa åt min barndomsvän i Jakobstad och spenderade mycket tid norröver.





I augusti var vi på ett helt sagolikt bröllop! En av de bästa kvällarna under året. Och sen började vardagen med att Theodor började skolan, Robin började på sitt nya jobb och Wilma och Wilgot började dagis.


I september drog min skola igång igen och examensarbetet började ta form. Wilgot fyllde fyra år och jag var på 11års klassträff med högstadiet.

 I oktober renoverade jag vårt nya sovrum under några intensiva dagar när barnen hade höstlov och var borta hela veckan medan jag hade skola dagtid. Vi fick också en lillasyster till Ludwig, Liliana. Jag besökte också Umeå för första gången tillsammans med syjuntan. Och vi hade vår utställning Från får till tröja, som bland annat uppmärksammades i Strömsö i december. Fick äntligen mina visdomständer bortopererade efter att ha väntat sen mars! 

November flög förbi med skolarbete och examensarbete, och så var jag och barnen till Helsingfors och Åbo tillsammans med mina föräldrar och min lillebror. Och så firade jag och Robin 10 år tillsammans! Skaffade också en till tatuering under november.

I december gick mycket tid åt till skolarbete och så tog jag en extra kurs som jag egentligen inte behövde men kände att var användbar gällande examensarbetet.  Jag fyllde år och ordnade kalas åt vännerna som vanligt. Julfester och Finlands självständighetsfester avlöste varandra i snabb takt och vips så var höstterminen slut och vi fick jullov! Jullovet spenderades norröver med släkten och så stack jag och Robin till Umeå och avslutade året där.

Jag hade som nyårslöfte att inte köpa nya kläder under året, något som jag nästan höll. När vi for till Umeå så passade jag på att fynda lite på rean, och det var ändå bara två dagar kvar av året. Med tanke på att jag inte köpte några kläder under årets sista dagar år 2016 så var jag ett år utan att köpa ett enda nytt plagg åt mig, förutom från loppisar. Väldigt nöjd över prestationen! Det enda plagget som jag behöver är nya underkläder men annars klarar jag mig fint på det jag har. Gott åt miljön och plånboken! 
Att inte ta på mig för mycket har jag inte klarat av märker jag nu i efterhand. Extra kurser och en massa program. Men det kunde ha varit ännu värre. 

Året har haft både berg och dalar som alltid, men överlag känner jag stor tacksamhet över året som gått. Att min farfar överlevde olyckan och klarar av att bo hemma är ett mirakel! Robins nya jobb ligger ganska långt borta vilket gjort att jag varit ensam med barnen mycket, men det har fungerat det också även om det än väldigt intensivt. Året har varit fyllt med kärlek, och det är ändå det viktigaste här i livet. 

År 2018 ska jag bli klar med mina studier och så är målet att vi ska få en vardag tillsammans, hela familjen. Det blir med andra ord förändringarnas år känner jag på mig och jag ser fram emot det! 

Hoppas att ni alla får ett riktigt kärleksfyllt år! Det känns alltid så bra med ett helt nytt år att samla på sig goda minnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar