lördag 21 maj 2016

Det här borde fler göra

Igår steg jag ut ur min bekvämlighetszon och kom mig iväg till blodgivningen som ordnas varannan fredag här i Vasa. Hade alltså aldrig gett blod förut men visste att min blodgrupp är attraktiv (O+) och att hemoglobinet brukar vara högt så jag borde donera. Har varit på väg tidigare också men när ett år gått efter förlossningen (som det förut måste ha gått innan man fick ge blod, numera kortare tid) så har jag varit gravid igen.
Jag dick med en klasskompis som ville se hur det går till vilket hjälpte mig att faktiskt komma iväg. Fick först anmäla mig och så fick jag fylla i en blankett om min hälsa, kryssa ja/nej på många frågor, och dricka två glas juice. Sen fick jag prata med en sköterska som gick igenom pappret, berättade lite om blodgivningen och kollade hemoglobinet som låg på 145(!). Sen var det dags för den läskigaste biten men det gick hur bra som helst. Kändes som ett blodprov ungefär när de stack in nålen och sen gjorde det inte ont mera och på fem minuter var jag 5dl blod fattigare. Man halvligger under proceduren och det var riktigt bekväma britsar och så trevlig personal. Kändes kanske lite lite vingligare att gå någon minut efteråt men inte värre än så. Kan ha inbillat mig också. Efteråt fick jag smörgås, bulle, kaffe, saft, godis, tygväska, en pins och en kaffemugg med lock. Kände mig så välkommen, behövd och lite bortskämd, haha. Kommer definitivt att ge blod fler gånger för känslan att kunna hjälpa någon är oslagbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar