tisdag 12 november 2013

Tisdag

Det kom en dålig natt igen. Lillunge som somnade sent, inte somnade om efter andra nattmålet utan låg vaken en timme. Men inte nöjd och vaken inte så jag fick sova lite mindre än jag planerat fastän jag gick och la mig tidigt. Nå, jag har ändå orkat både föra och hämta till och från dagklubben och dessutom plankat mina 60sekunder. Inget annat fysiskt ansträngande inplanerat idag. Ungarna får leksällskap idag och senare ska jag och Wilgot på Me&I party. Imorgon öppet dagis och sen kommer min mamma hit så jag och Robin ska ut och äta på tre(Wilgot hänger med) på kvällen. Trevligt dygn framöver, bara natten nu blir bra!

Theodor har annars slutat med blöja på dagen nu. Eller redan för 2,5 veckor sen egentligen. Men nu när han inte haft en olycka på snart en vecka och jag inte ens behöver säga till att han ska gå på wc så kan jag nog säga att det är på riktigt. Så stolt mamma, fast man bara hör om alla ungar som blir torra före de är två... Kan ändå inte tro att det är SÅ ovanligt att bli torr "först" vid tre års ålder? Skönt med bara två blöjbarn i alla fall.

6 kommentarer:

  1. Har faktiskt inte hört om nån annan som blivit torr "först" vid 3 1/2 års ålder. Men bättre sent än aldrig :) Vår grabb sluta med blöja dagtid strax efter att han blivit 2år och med nattblöja kring 2 1/2. Hoppas på att lillasyster också fattar grejen när hon blir lika gammal...

    SvaraRadera
  2. Säkert skönt med ett blöjbarn mindre, dessutom billigare ;) Hos oss slutade fröken med blöja i somras vid 2 år, gick enkelt då hon fick springa utomhus utan byxor så det bara var att sätta sig i gräset. Nattblöjan vägrade hon ha då hon slutat på dan, så vi hade pottan bredvid sängen i flera månader! :)

    SvaraRadera
  3. vår tjej blev slutade med blöja nån månad efter hon hade fyllt 3 år. Så nog finns det fler som är "sena" att bli torra

    SvaraRadera
  4. Alla barn är olika, så det finns vell ingen direkt regel på när barn blir torra, men utvecklingsmässigt så är barn redo att bli torra (åtminstone dagtid) när dom är två. Vid treårs åldern klarar barnen av att gå på toaletten själv men behöver hjälp med att torka sig. Men här handlar det nog säkert nog mycket om barnets personlighet men även hur aktiva föräldrarna orkar vara.

    SvaraRadera
  5. Knut blev torr vid 2,5 ungefär, om jag kommer ihåg rätt. Vi testade sommaren då han blev 2 år, men det funkade inte alls och han var verkligen inte mogen för det. Men sen under vintern så testade vi igen, då var han mer intresserad och direkt första dagarna så blev han torr. Men det är väldigt olika, då en kompis till mig fick hennes son (lika gammal som Knut) torr redan vid 1,5 år och en annan kompis fick hennes tjejj torr någon vecka före 3 års ålder.

    Nattblöjan däremot kommer vi nog inte kunna ta bort på Knut först om väääldigt länge! Av någon konstig anledning kissar han VÄLDIGT mycket på natten, men det är inget nytt, utan det har han alltid gjort. Och det spelar ingen roll hur många gånger vi säger åt honom att gå på toaltten innan läggdax.

    SvaraRadera
  6. Har barn födda -08 och -10 å di har båda blivi blöjfria vid åldern 2 år och 8 månader å ja e väldit stolt över dom :) tycker inte alls att dom har varit "sena" med det :) Förstår inte varför det ska påskyndas me allt.. Lycka till med nattblöjan!! :)

    SvaraRadera